Kruisiging? l’histoire se répète

“Forgive them father, for they not know what they do” Aan het kruis bad Jezus Christus tot God om genade te vragen voor zijn belagers.

Donderdag heeft een kantonrechter drie ouders schuldig bevonden aan het niet voldoen aan de leerplichtwet omdat zij hun kinderen naar een zelf opgerichte, innovatieve school laten gaan. In 2013 worden in het liberale Nederland ouders strafrechtelijk vervolgd omdat zij hun kinderen willen opvoeden en educatie laten volgen volgens hun eigen pedagogische overtuigingen. Onwetenden kruisigen andersdenkenden. De geschiedenis herhaalt zich. Steeds weer. Tot we ontwaken.

Onwetendheid

De innovatie Sudbury onderwijs bestaat al sinds 1968 en levert aantoonbaar goede resultaten. Psycholoog dr. Peter Gray, schrijver van het handboek voor Psychologie waar menig Psychologie student wereldwijd de grondbeginselen der psychologie uit leren, is een groot pleitbezorger van Sudbury onderwijs. Net als Dr. Alan Thomas, een Engelse specialist op het terrein van Informal Learning en Dr. John Moravec, grondlegger van de visie educatie 3.0. Allen bezochten de Sudbury school De Kampanje en constateerden dat het goed was.

Toch wordt De Kampanje structureel negatief benaderd.  Door bevooroordeelde journalisten, rechter, onderwijsinspecteurs en politici. Samen vormen zij het leger onwetenden die op de golven van het bestaande paradigma op onderwijs een veelbelovende en noodzakelijke onderwijsinnovatie slachtofferen uit onwetendheid en kortzichtigheid.

Auto

Toen de auto werd uitgevonden, werd deze gezien als een gemotoriseerde koets. Gewoon omdat men niet beter wist. Dat resulteerde in dat er regels bestonden dat een auto altijd door minimaal twee mensen bestuurd moest worden omdat er één uit moest kunnen springen om de botsen van de auto te voorkomen. Regels die vanuit een oude werkelijk logisch zijn, voldoen totaal niet in om een nieuwe werkelijkheid tegemoet te treden. Sterker, zij belemmeren vooruitgang.

Innovatie

Hetzelfde gebeurt nu in het onderwijs. Interpretatie van wetgeving gebeurt vanuit het perspectief van formeel leren. Dit terwijl wetenschappers keer op keer tot de conclusie komen dat 5 van de 6 dingen die mensen (ook kinderen die naar reguliere scholen gaan waar formeel leren het vertrekpunt is) informeel leren. Dat maakt scholen zoals ze nu zijn ingericht inefficiënt. Daarbij zijn ze ingericht op vertrekpunten vanuit het industriële paradigma. Om met de woorden van dr. John Moravec te spreken: “scholen zijn gemaakt om fabrieksarbeiders en  bureaucraten voort te brengen.”

Ouders van De Kampanje vinden dat dat anders moet. Zij zijn van mening dat zij hun kinderen beter moeten voorbereiden op hun toekomst. Zij namen het initiatief om zelf een evidence based onderwijsvernieuwing naar Nederland te halen. Gewoon omdat het bekostigd onderwijs in hun ogen te langzaam innoveert. Deze inspanning wordt nu beloond met strafrechtelijke vervolging. “L’histoire se répète”. De onwetenden kruisigen de andersdenkenden. Als Nederland wil aanhaken zal deze cultuur snel moeten omslaan. Anders lopen we een onoverbrugbare achterstand op. “Educatie kan de wereld veranderen” sprak Nelson Mandela. Laten we de onwetendheid vervangen door nieuwsgierigheid en innovatiedrang. En stoppen met het slachtofferen van innovators. Zo dat is eruit. Ik ga eieren verstoppen…

Advertenties

One thought on “Kruisiging? l’histoire se répète

  1. Dank je voor dit artikel, dat onder meer blootlegt wat er speelt bij hen die alleen vanuit het algemeen geldende paradigma naar Sudbury-leren willen kijken: ….. een gebrek aan nieuwsgierigheid. Want het maakt toch nieuwsgierig naar achtergronden, als deskundigen beweren dat kinderen juist heel veel leren zonder sturing en controle.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s