Helden gezocht

Innoveren in plaats van optimaliseren

Ons onderwijs is ingericht rond de wetmatigheden van de geïndustrialiseerde samenleving. Centraal staat een lineair- mechanisch leerproces dat georganiseerd wordt rond het ontsluiten van kennis via boeken en docenten. Efficiency wordt nagestreefd door uitval en afval te managen. Kwaliteit (lees: leeropbrengsten) wordt gemeten via gestandaardiseerd toetsten. Waar uitval of afval zichtbaar wordt vindt zorg plaats. Gelijk het fabrieksmatig produceren van producten op assemblagelijnen.

Dit optimaliseringsproces reduceert onderwijs tot reproduceren van data op toets momenten. Terwijl onderwijs volgens mij moet gaan over het vinden, verpersoonlijken, creëren en toepassen van informatie, op basis van unieke passies en talenten. (informatie = gestructureerde data, kennis is verpersoonlijkte informatie, innoveren is toepassen van (nieuwe?) kennis).

 

Wat is nodig voor de transformatie van  pre-fab onderwijs?

Creëren in plaats van Assembleren

Ondernemendheid in plaats van volgzaamheid

Ontwikkeling van unieke passies & talenten in plaats van standaardisering

Ontwikkelen eigen moreel kompas in plaats van gehoorzaamheid

 

Hoe je dat doet?

Check hier de mensen met ideeën en initiatieven: www.operationeducation.nl

Sugata Mitra zei in zijn TED-talk: “If children have interest, education happens”.

Let’s make it happen: het onderwijs heeft helden nodig!

Advertenties

3 thoughts on “Helden gezocht

  1. Pingback: Helden gezocht | Heb jij iets geleerd vandaag? – Een Sudbury school perspectief op leren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s