Collectivisme smoort talentontwikkeling

Net las ik online een artikel over onderwijsvernieuwing. Het ging over de ‘Steve Jobs’ scholen van Maurice de Hond. Hij stelt dat onderwijs mee moet met de digitalisering om bij te blijven. Onder het artikel stond één reactie. Een woord was met een ‘d’ geschreven en moest met ‘dt’. Bijgevoegd stond dat ook op digitale scholen taal geleerd moet worden.

En zo worden vele onderwijsdiscussie gesmoord. Taalpuristen gijzelen de discussie met hun taalobsessie, Nerds met hun wiskundeverslaving enzovoort. Het lastige is dat ze gelijk hebben goed lezen, rekenen en schrijven is een belangrijke basis. Echter de eenzijdige focus op een gestandaardiseerd aanbod, voor iedereen hetzelfde, de brede basisvorming is een voortvloeisel uit het industriële paradigma. Prefab onderwijs leidt tot assemblage leerlijnen en efficiënte leerprocessen met meetbare leeropbrengsten. Het is managementtaal uit de 20ste eeuw. Gebaseerd op het Tayloriaanse perspectief op efficiency.

‘Je kan je Ford in elke kleur bestellen als die kleur maar zwart is’ sprak Henry Ford 1,5 eeuw geleden. Terwijl we toegaan naar taylormade productie gedecentraliseerd via 3d printing. Over een paar jaar is alle apparatuur rond ons verbonden via internet. Nu al is informatie 24/7 ontsluitbaar via internet. Zijn er sociale netwerken om kennis te maken, te delen en te ontwikkelen.

Het collectivistische denken dat iedereen naar dezelfde plek moet om op hetzelfde moment dezelfde lesstof tot zich te nemen is de fabrieksmatige insteek. Ons concept van school stagneert ontwikkeling. Onder mijn vorige blog staat de reactiedie een moeder optekenede uit de mond van haar middelste zoon: “Ik leer op school eigenlijk alleen maar dingen die ik al weet”.

Educatie moet gaan over talentontwikkeling. Ons collectivistische beeld van school smoort dat. Loslaten vraagt lef. Het is echter keihard nodig.Image

Advertenties

One thought on “Collectivisme smoort talentontwikkeling

  1. Je hebt gelijk en daarbij …..
    zowel rekenen, wiskunde als talen zijn communicatiemiddelen.
    Behoefte maakt het toe-eigenen van kennis en kunde in zeer korte tijd mogelijk.
    Dan is het commentaar over schrijffouten, grammaticale toestanden, rekenmissers en wiskundige tekortkomingen een effectieve prikkel om te verbeteren.
    (in plaats van preken voor eigen parochie)
    Laten we een en ander dus omdraaien: kinderen ga eerst maar eens spelen, ontdekken, experimenteren en ontwerpen.
    Levenderwijs worden toepassingen en gebruiksgemak vanzelf helder. In vervolg daarop wordt perfectioneren zinvol.
    Volwassenen doen het ook zo: proberen een Engelse zin te formuleren en zich dan afvragen hoe het eigenlijk moet.
    Je wilt pas antwoorden als je vragen hebt !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s