Innovution

“We bevinden ons op de rand van een nieuw tijdperk waarbij innovatie de kern van onze economie is en de menselijke factor de drijvende kracht van vooruitgang.

Achter ons ligt het informatie tijdperk met de productie economie. Onze organisatie en onderwijssystemen stammen uit die tijd. Ze zijn gericht op het stimuleren van mensen om in de pas te lopen met zo weinig mogelijk weerstand. Alle strategische keuzes zijn gericht op de tevredenheid van de stakeholders (winstmaximalisatie). De klok bepaalt wanneer we ons inzetten voor de baas, de procedures bepalen hoe we dat doen en ons contract bepaalt hoezeer we dat doen.”

Met deze woorden introduceert Anke Wiersma haar nieuwe boek: de mens als drijvende kracht in innovatie economie.

Drie dingen vallen mij op:

  1. Onze economie verandert significant. Achteraf gaan we deze tijd weer kenmerken als een revolutie. Net zoals we met de overgang van agrarische naar industriële economie achteraf hebben gedaan.
  2. De onze bedrijven, instituties en systemen stammen uit het industriële tijdperk. Dat betekent dat alles op zijn kop moet. Gewoon omdat de ‘fit’ er steeds minder is. Zoals bij elke revolutie biedt de technologie een totaal nieuwe manier van leven, werken en organiseren. Vasthouden aan de oude manier voelt veilig maar leidt tot achterstand en mismatch. Hoe langer je wacht, hoe groter de achterstand, de kapitaaldestructie die daarmee gepaard gaat en de moeite en pijn die het kost om aan te haken.
  3. De menselijke factor is de drijvende kracht. In het industriële tijdperk stonden systemen centraal. In het innovatie tijdperk staan mensen centraal. Waarom? Innovatie gaat over nieuwe waarde creëren vanuit kennis. Dat vraagt om creativiteit, dromen en scheppingskracht.

Onze organisaties en onderwijssystemen stimuleren mensen in de pas te lopen met zo weinig mogelijk weerstand. Volgzaamheid, gehoorzaamheid en compliance zijn noodzakelijk om op industriële leest geschoeide systemen te laten functioneren.

Het grootste probleem zie ik in het onderwijs. Onderwijs bereidt jonge mensen voor op de samenleving van morgen. Het onderwijs zou dus voorop moeten lopen in de transitie naar de innovatie economie. De werkelijkheid is dat het onderwijs de slag naar de kenniseconomie al gemist heeft. Onderwijs is nog steeds aan het worstelen met informatie tussen oren van leerlingen te pompen. Pas wanneer mensen informatie verpersoonlijken ontstaat kennis. Welke school lukt dat?  Weinig. En ondertussen is kennis al een commodity geworden. Kennis is voor iedereen op elk moment vrij toegankelijk. Kennis is allang niet meer de bron van waardecreatie in onze samenleving. Dat is namelijk innovatie. In een innovatie economie wordt er waarde gecreëerd met het toepassen van goede ideeën. Dat vraagt om (toegang tot)kennis, praktische intelligentie  en kritisch en analytisch nadenken, multidisciplinaire aanpak, co-creatie, creativiteit en meer.  Welke plek krijgen die zaken in het onderwijs? Geen. Men probeert wel wat maar kan het industriële, output gestuurde controle gerichte denken maar niet overstijgen.

In onze organisaties gaat hetzelfde verhaal op. Systemen en korte termijn winstmaximalisatie voor aandeelhouders zijn leidend. Talenten, passie en creativiteit sneeuwen onder in dat geweld. Ook organisaties zullen zichzelf moeten bevrijden van dat juk om aan te haken bij de innovatie economie.

Ronald van den Hoff roept in zijn hoofdstuk in het boek Knowmad Society op tot Innovution. Dat is een samentrekking tussen ‘innovation’ en ‘revolution’. Hij doelt op revolutionaire innovatie. Vooral van onze instituties en systemen. En daar sluit ik me volmondig bij aan. Zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven. Er zijn voorbeelden te over: www.employeebuyout.nl, www.operationeducation.nl, www.knowmadsociety.com, www.knowmads.nl, www.sudbury.nl.  Traditioneel wachten we tot er leiders opstaan die de verandering tot stand brengen. Dat werkt niet langer. Gewoon omdat hun gevestigde belangen te groot zijn. Mahatma Gandhi wees ons jaren geleden al de weg: ‘Be the change you want to see in the world’.

Advertenties

4 thoughts on “Innovution

  1. Hi Edwin, leuk dat je mijn proloog pakt als brontekst voor deze hele sterke blog. Mooi woord, innovution en de uitleg ervan past helemaal bij mijn idee van de noodzakelijke omkanteling. Het leuke is dat de eerste stap niet is om iets nieuws te verzinnen, maar om oude patronen los te laten. Vanuit de chaos die daarmee ontstaat, zullen mooie innovaties ontstaan. Dan zullen we beseffen dat onze grootste kans in het onderwijs ligt, waar we weer van onze kleine leermeesters zullen leren dat diversiteit gekoesterd moet worden en uniformiteit de benodigde creativiteit ondermijnt. Overigens gaat mijn kleine leermeester naar een school waar ze het snappen:
    http://www.ankewiersma.nl/homepage/stop-het-oude-onderwijs/

    • Dag Anke, klik eens op de link naar sudbury onderwijs en operation education in de column. Naar organisaties helpen in de transitie naar employee owned en managed organisaties, ben ik actief betrokken bij Sudbury onderwijs in NL. Jij bent ook met interessante dingen bezig. Wat doe jij buiten lezingen geven en boeken schrijven?
      .

  2. Dag Edwin, mooi stuk. Zet aan het denken. Je schrijft: “Traditioneel wachten we tot er leiders opstaan die de verandering tot stand brengen. Dat werkt niet langer. Gewoon omdat hun gevestigde belangen te groot zijn.” Ik denk dat dit ook niet werkt omdat het idee van heroïsche leiders en gehoorzame volgers niet past bij dit idee van verandering door co-creatie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s