Voorbij zwoegen en stressen

Deze column van Suzanne Dijkstra is een must read. Zij legt de worsteling bloot die momenteel plaatsvindt in het onderwijs. Ook organisaties kennen de worsteling. Hier een korte passage:

“Ongekozen belasting laat zwoegen en stressen. Gekozen belasting geeft dynamiek en de levensvreugde. De veerkracht is groot wanneer je iets doet omdat je het zelf, van binnen uit, wilt.”

Bam.

Iedereen weet dit. Als het erop aan komt passen we het niet toe. En laten zo veel potentie onbenut. Het probleem ontstaat wanneer we een voorkeur hebben. op scholen heet dit curriculum. In organisatie output of resultaat.  De val waar we dan inlopen is een lineair proces optuigen volgens het input – output – outcome model. Dat vertrekt vanuit de aannames dat processen lineair zijn en dat de wereld maakbaar is. Dat blijkt niet waar. En het bijkomende nadeel is de onbedoelde nevenschade.

Mensen ongekozen belasten levert zwoegen en stressen op. Kijk eens om je heen. Zowel in het onderwijs als in het bedrijfsleven is stress, burn-out, faalangst e.d. aan de orde van de dag. Dit terwijl in dit model zwoegen de output is. Zwoegen leidt maximaal tot goedgeorganiseerde middelmatigheid. What a waste of time! En waarom doen we dit? Om het proces te kunnen controleren en managen. Zwoegen als hoogst haalbare met stress als onbedoelde nevenschade. Een onhoudbaar systeem.

De Maya’s hadden gelijk. Die wereld moet tot een einde komen. Simpelweg omdat hij niet meer werkt. Te weinig resultaat. Te grote onbedoelde nevenschade.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s