De dood of de gladiolen

De knowmadic worker komt eraan, organisaties zijn er bij lange na niet klaar voor. In dit artikel wordt beschreven  dat  gebruik van consumententechnologie een diepe kloof slaat tussen de mobiele werknemer en zijn/haar werkgever.  Een van vele voorbeelden van hoe planning & controle cyclus gefocuste elementen in onze organisaties de stap naar meer flexibele organisatievormen in de weg staat. Ondernemers willen wel, echter hun systemen gaan ‘piepen’  wanneer ze stappen in die richting zetten.  Het zijn vooral extern de huidige adviseurs (banken, juristen, accountants, controllers, consultants) en intern aandeelhouders en managers die ondernemers adviseren hun risk-management op orde te houden. In eerste instantie terecht: ondernemen gaat over gecalculeerde risico’s nemen.

Het wordt in mijn ogen een probleem wanneer er een mismatch gaat ontstaan tussen de sociaaleconomische realiteit en de wijze waarop organisaties zijn georganiseerd. En dat zie ik nu volop gebeuren.

Onderzoek van Erasmus-professor Henk Volberda wijst uit dat – het uitblijven van – sociale innovatie de bottleneck is bij innovatie, groei en winstgevendheid van organisaties .

Een Hagenees zou zeggen: “de dood of de gladiolen”. Ofwel; ondernemers, zorg dat je huis op orde is. De wereld verandert, nu jij (jouw organisatie) nog!

Ps. als je meer wilt lezen over de knowmadisering van de samenleving kan ik je van harte aanbevelen het boek KnowMad Society van John Moravec te lezen. Het is te vinden op http://www.knowmadsociety.com/book/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s