Slimme kapper

Van de week was ik bij de kapper. Zo een buurtkapper met 4 of 5 medewerksters.  Daar trof ik een slim stukje ondernemerschap.

Via de gebruikelijke koetjes en kalfjes kwamen we te spreken over hoe ondernemerschap publieke organisaties en ZBO’s efficiënter kunnen maken. “Gewoon MKB’ers inhuren of tijdelijk aan het roer zetten” sprak mijn kapper monter. Al gauw spraken we over zijn zaak. En over opvolgingsproblematiek in het klein MKB en het klein winkelbedrijf. Zelf heeft hij de zaak overgenomen van zijn vader. Over zijn eigen opvolging had hij goed nagedacht: Het eigendom en toezicht heeft hij notarieel gewoon goed geregeld.  Wat mij triggerde was zijn opmerking dat wanneer hij onverhoopt weg zou vallen ‘zijn medewerksters het kappersbedrijf gezamenlijk door zouden zetten’.

Toen ik daarop doorvroeg vertelde hij me dat het hem een aantal jaar geleden was opgevallen dat wanneer hij op vakantie was er ongeveer 40% van de gebruikelijke omzet werd gedraaid. Naast het feit dat hij dat zonde van de gemiste omzet vond, zette het hem ook aan het denken. Hij stelde vast dat hij zelf voor een groot gedeelte van de omzet zorgde. Ook stelde hij vast dat dat een enorm risico was voor de continuïteit en overdraagbaarheid van zijn zaak.

Al snel had hij een nieuw doel: misbaar worden. Hij heeft ingezet op een team creëren van zelfstandige, betrokken en verantwoordelijke kapsters. Dat betekende dat hij minder ging sturen op kosten – goedkoop , jong personeel – en meer op toegevoegde waarde.

Nu is het zo, vertelde hij, dat wanneer hij op vakantie gaat 95% van de omzet gerealiseerd wordt. Daarbij zorgt hij dat hij niet als eerst ‘vol’ zit maar de 2 of 3 kapster van dienst. Dat maakt zijn werk makkelijker, lichter en hij kan zo af en toe eens eerder weg als dat zo uitkomt. En bovenal heeft hij een overdraagbaar bedrijf, dat ook zonder hem winstgevend kan worden gecontinueerd door de kapsters. Dat noem ik nou een slimme ondernemer. Naast het feit dat hij nu meer rendement draait in zijn zaak door de potentie van de medewerksters beter te benutten,  is zijn zaak verkoopbaar en te continueren zonder zijn directe betrokkenheid.  En dat kan ik iedere ondernemer aanraden als doelstelling in 2013.

Ik wens iedereen een gezond en ondernemend 2013!

Geef een reactie

