Gebrek aan Sociale Innovatie bottleneck voor organisatiesucces

Organisaties hebben de afgelopen 100 jaar vooral ingezet op productinnovatie. In deze tweet verwoordt Menno Lanting het resultaat van deze eenzijdige focus.

Menno Lanting ‏@mlanting

Waar we ons honderden jr gericht hebben op innovatie van producten is de innovatie van organisaties/management er bekaaid afgekomen

Temeer nu uit onderzoek van Erasmus-professor Henk Volberda blijkt dat het bergafwaarts gaat met de innovatie van Nederlandse bedrijven.  “Sociaal innovatieve bedrijven presteren volgens de Rotterdamse onderzoekers beter op veel gebieden: innovatie, productiviteit en marktaandeel. Ze weten ook beter gebruik te maken van de kennis van andere bedrijven. Verder zou informeel management de innovatiedrang van werknemers ten goede komen”.

Waar Menno Lanting in zijn tweet spreekt over er “bekaaid afkomen”, is er meer aan de hand. Voor organisaties die eenzijdig focussen op productinnovatie staat de continuïteit onder druk.

Het onderzoek van Volberda toont aan dat  “investeringen in nieuwe managementvaardigheden (dynamisch leidinggeven), innovatieve organisatievormen (flexibel organiseren) en hoogwaardige arbeidsrelaties (slimmer werken) tot beduidend betere bedrijfsresultaten leiden in vergelijking met eenzijdige investeringen in R&D. De combinatie van meer R&D-investeringen én het beter kunnen benutten van de bestaande kennisbasis zorgt voor een dubbel versterkend effect op het innovatiesucces bij sociaal innovatieve bedrijven ten opzichte van niet -sociaal innovatieve bedrijven.” (cursieve gedeelten zijn quotes uit dit artikel in MT)

Sociale Innovatie – vooral het uitblijven ervan – blijkt dus de bottleneck voor groei, resultaat en ontwikkeling. En laten dat nu de vitale – of bij uitblijven fatale – componenten zijn voor de continuïteit van organisaties.

Over wat Sociale Innovatie dan precies is laat Volberda ook geen onduidelijkheid bestaan. Hij benoemt drie componenten:

  1. Dynamisch managen
  2. Flexibel organiseren
  3. Slimmer werken

Dat zet de discussie over nieuw organiseren in een totaal ander daglicht. Nieuw organiseren is een keiharde voorwaarde voor het voortbestaan van organisaties. Groei  en ontwikkeling, en daarmee het resultaat, stagneert bij het uitblijven van het herinrichten van de interne organisatie. Het ontsluiten van innovatiedrang en ondernemerszin bij medewerkers is de bottleneck voor blijvend organisatiesucces.

Advertenties

4 thoughts on “Gebrek aan Sociale Innovatie bottleneck voor organisatiesucces

  1. Pingback: Gebrek aan Sociale Innovatie bottleneck voor organisatiesucces « in diensten? innovatieve diensten

  2. Pingback: Nieuw eigenaarschap; wie durft? | nieuworganiseren.nu

  3. Pingback: Nieuw eigenaarschap; wie durft? | Innovatieadviseur

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s