Vraag versus behoeften; wat we kunnen leren van Ford en Jobs

De Baak heeft een onderzoek gedaan naar de wensen van werknemers rond opleidingen. Daaruit blijkt dat werknemers massaal kiezen voor klassikaal onderwijs. Uit dit onderzoek van Karin Derksen blijkt dat 80 tot 94% van het leren van werknemers informeel plaatsvindt terwijl 100% van het opleidingsbudget wordt ingezet op formeel leren.

Twee grootse ondernemers gingen er bij hun innovatieve keuzes vanuit dat mensen zich niet bewust zijn van hun werkelijk behoeften en baseerde zich bij hun keuzes dus niet op de vraag van consumenten.

“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
Henry Ford

“You can’t just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, they’ll want something new.”
Steve Jobs

Innovatie gaat niet over het voldoen aan de vraag van mensen maar aan hun behoefte. Ik ben benieuwd wat Steve Jobs en Henry Ford De Baak zouden adviseren hoe ze de toekomst tegemoet moeten treden. Ik geloof dat wanneer opleiders, op basis van dit soort onderzoek, hun toekomst kiezen in formele leervormen ze de boot wel eens schromelijk zouden kunnen missen. Terwijl ze hun keuzes prima kunnen rechtvaardigen. Als Ford en Jobs zich hadden gebaseerd op de vraag van hun klanten hadden we snellere paarden en koetsen gehad en design PC , nokia’s en MP3 spelers……

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s